AGYINTEGRÁCIÓ
– LEAP
(Learning Enhancement
Advanced Program)
A különböző agyterületek
és összekötőpályák blokkmentesítését, integrálását
szolgáló speciális kineziológiai technika
A módszer kidolgozója,
Dr. Charles Krebs, tengerkutató
biológusként kezdte tudományos pályafutását. Miután egy
búvárbaleset következtében lebénult, saját gyógyulása
érdekében agykutatással kezdett foglalkozni. Az 1980-as
évek végén fejlesztette ki a LEAP módszert, melynek
segítségével újra megtanult járni és mozogni. Ma az
agykutatás és a kineziológia nemzetközileg elismert
professzora, számos könyv és publikáció szerzője.
A módszer jelentősége
és nagy hatékonysága többek között annak
köszönhető, hogy az egyes agyterületeket, illetve az
idegrendszer két fő alkotóját, a neuronokat
(ingerülettovábbító sejtek) és a gliasejteket (a
neuronok működését támogató és szabályozó sejtek) egy
speciális technikával közvetlenül tudjuk „megcélozni”,
ellenőrizni a gátoltságukat és oldani az így feltárt
blokkokat. Ezáltal az alvó (standby) állapotban lévő
idegsejteket „felébreszthetjük”, újra munkára
foghatjuk.
A LEAP egy nagyon
hatékony módszer az enyhétől a súlyosig terjedő
tanulási nehézségek kezelésénél.
Jól alkalmazható az agykárosodott,
vagy idegrendszeri sérülésekkel küzdő kliensek
alternatív terápiájában is
(pl. sclerosis multiplex, stroke).
Az egyéb, a konkrét
tanulással nem közvetlenül összefüggő mentális
jellegű problémák esetén is látványos javulás érhető
el ezzel a technikával. Pl. önbizalomhiány, depresszió,
koncentrációzavarok, félelmek, fóbiák, sikertelenség,
függőségek, érzelmi problémák, kiégettség érzés.
Mivel agyunk szabályozza szervezetünk
összes működését, a mozgást, a viselkedést, a
gondolkodást, az érzelmeket, így az egyes agyterületek
hibás, vagy gátolt működése kihat a fizikai, mentális és
érzelmi jólétünkre is. Vagyis az
integrált agyműködés alapvető fontosságú életünk
szinte minden területén.
Segít képességeink és
adottságaink javításában és
kiteljesítésében.
AZ AGYINTEGRÁCIÓ POZITÍV
HATÁSAI
Nagyon leegyszerűsítve
azt mondhatjuk, hogy a két agyfélteke más-más
funkciókkal bír, illetve ugyanazt a feladatot különböző
aspektusból látja el.
A bal félteke az
analitikus gondolkodás székhelye (pl. a logikus
gondolkodás, beszéd, olvasás, számolás, írás,
racionalitás, konkrét dolgok, a részleteket érzékeli). A
jobb félteke a globális, intuitív gondolkodás székhelye
(pl. a tér- és formaérzékelés, zene, dallam, szín,
szimbolikus gondolkodás, fantázia, elvont dolgok, az
egészet érzékeli).
Ez a két nagyon jelentős
információfeldolgozási mód kiegészíti egymást. Pl. a bal
félteke ismeri fel a beszédben a szavak konkrét
jelentését, a jobb félteke pedig a hanglejtésben rejlő,
ehhez kapcsolódó egyéb információkat értelmezi. Mivel
ezek a működések nem teljes egészében köthetőek a jobb-,
vagy baloldalhoz, ezért helyesebb úgy fogalmazni, hogy
az egyik féltekében a képi, a másikban a logikus
funkciók dominálnak.
A LEAP alkalmazását követően az egyes
agyterületek szabadon hozzáférhetőek lesznek
és összehangolttá, rendezetté válik a működésük
stresszhelyzetben is. A két agyfélteke azonos időben
teljes potenciálját (erejét) be tudja vetni a
szervezet szabályozásában és a mentális
tevékenységekben.
Ekkor összeszedettebbek
és körültekintőbbek leszünk mindennapjainkban,
könnyebben vesszük az akadályokat. Javulnak a mentális,
kognitív funkciók, a helyzetfelismerés, a kreativitás, a
problémamegoldó-képesség.
Mivel az energetikai blokkok sok esetben
testi tüneteket is okoznak, a blokkok oldása ezek
megszűnését is eredményezheti. Javul a szem-kéz koordináció, a durva és
finom mozgások, a kliens energia szintje emelkedik.
A kutatások azt mutatták,
hogy javul a stresszre adott válasz és csökken a
feszültség, a kliens egészségesebbé válik, agyműködése
rendezettebb lesz.
A különböző agyterületek összehangolt
működése, a teljes aggyal való gondolkodás tehát nem
csak a tanulásban játszik szerepet, hanem
rendkívül fontos az egészség (egész-ség)
szempontjából is.
AZ INTEGRÁLT AGYMŰKÖDÉS
SZEREPE A TANULÁSBAN
Ez az egyik legsikeresebb
program a tanulással és a teljesítménnyel
kapcsolatos problémák megoldásában, egyedülálló és
tartós pozitív hatást eredményez gyermekek és felnőttek
esetében egyaránt.
A LEAP (többek között) azoknak
az agyi struktúráknak az összehangolására irányul,
melyek blokkolódása különböző részképesség-zavarokhoz
vezet (pl. dyslexia, dysgraphia, dyscalculia,
koncentráció és mozgás koordinációs zavarok).
Ha egyes agyterületek blokkoltak, akkor
egy feladat értelmezéséhez és megoldásához szükséges
információ nem, vagy nem a megfelelő úton jut el arra a
területre, ahol a feldolgozásnak történnie kellene. Ez
meggátol minket abban, hogy bizonyos feladatokat
elvégezzünk, illetve, hogy a kihívásokkal megbirkózzunk,
(mint például az új dolgok megtanulása, vizsga,
felelet). Tehát a mentális
feldolgozásra való képtelenség gyakran nem a tudatos
megértés hiányát, hanem bizonyos agyi területekhez való
hozzáférés akadályozottságát jelenti.
Ilyen esetekben semmilyen
magyarázat és erőfeszítés nem viszi közelebb az illetőt
a megoldáshoz. Ez az oka annak, hogy sok esetben még a
legintenzívebb egyéni foglalkozások, különórák is csak
apró lépésekben segítenek a tanulási problémák
leküzdésében, pl. olvasásból, vagy matematikából, hiszen
a feldolgozó központok idegsejtjei blokkoltak, nem
működnek, vagy a hozzájuk vezető idegpályák nem
átjárhatóak.
Ez az oka annak is, hogy
sok élethelyzetben ugyanazokat a hibákat követjük el
újra és újra. Az integrált agyműködés hiánya egész
egyszerűen gátolja a tanulást! Vagyis a különböző
szituációkban hasonlóan viselkedünk, nem vagyunk képesek
a problémát más szemszögből értelmezni és megfelelő
módon reagálni rá.
Mivel életünk során
folyamatosan új dolgokkal találkozunk, új
tapasztalatokat szerzünk - vagyis tanulunk - ezért a
diszfunkciók nem csak az iskolai tanulásban okoznak
gondot, hanem súlyos hátrányokat jelenthetnek egész
életünkben. E problémák megszüntetése elengedhetetlen
ahhoz, hogy a gondolkodás és az információfeldolgozás
folyamata zavartalan legyen.
A LEAP egyedülálló,
speciális módszerrel feltárja és megszünteti az egyes
agyterületek és a köztük lévő specifikus összeköttetések
blokkjait, ezáltal lehetővé
teszi a teljes aggyal történő tanulást, észlelést,
gondolkodást illetve problémamegoldást.
Ekkor a tanulással, vagy
egyéb feladattal, élethelyzettel kapcsolatos eddig
lefelé húzó kudarc-spirál átalakul egy felfelé ívelő
sikerspirállá, helyreáll az önbizalom, javul az
önértékelés.
A KEZELÉS MENETE:
A LEAP oldás során a
kliens a kezelőágyon fekve (ruhában) helyezkedik el. A
főleg mellkason, fejen és talpon lévő akupunktúrás
pontok gyengéd érintésével specifikus agyterületekre
tudunk hatni, és izomtesztelés segítségével felderítjük,
hogy hol akadályozott az információáramlás. Ezáltal a
blokkolt terület közvetlenül elérhető és
stressz-mentesíthető.
Ez a technika egy több
lépésből álló program, melyben meghatározott az oldások
sorrendisége. A hosszú távú, tartós eredmény eléréséhez
célszerű a teljes programot végigcsinálni, de
legtöbbször már az első alkalom után is érezhető a
pozitív változás. A kezelés fájdalommentes, kellemes és
nyugtató hatású.
A módszer különösen jól
alkalmazható az alábbi esetekben:
Speciális tanulási
problémák. Olvasási, írási, és számolási nehézségek,
szövegértési zavarok (diszlexia, diszkalkulia,
diszgráfia, legaszténia).
Erős vizsgadrukk,
dolgozatírástól, feleléstől való túlzott félelem.
A tanulás, gondolkodás,
koncentráció, problémamegoldás nehézségei.
Az átképzés, felnőttkori
tanulás során felmerülő gondok (pl. idegen nyelv, vagy
új szakma tanulása).
Érzelmi zavarok,
csalódottság, kudarc, fásultság, gyakori
hangulatingadozás, kiégettség érzés.
Motiváltság hiánya,
önbizalom hiány, szociális szorongások.
Társadalmi kihívások,
családi és egyéb kapcsolati gondok, kommunikációs
nehézségek.
Erőteljes munkahelyi,
vagy magánéleti stressz, lelkileg különösen megterhelő
munkavégzés, vagy élethelyzet.
Érzelmi problémák,
egzisztenciális félelem, gyakori frusztráltság érzés,
konfliktuskezelési nehézségek.
Mozgáskoordinációs
zavarok, gyenge szem-kéz koordináció.
(Forrás: Dr. Charles T.
Krebs: LEAP Agyintegráció 1)
FONTOS megjegyzés:
A kineziológia nem
diagnosztizál. Betegségek kezelésében kiegészítő
terápiaként alkalmazható. Az oldás nem helyettesíti az
orvosi ellátást.
TELEFON: 0620-922-1720
|